Contact

Ingrid Vreijsen

Pastoor Gillisstraat 145A

5121 CD Rijen

06 -34 78 65 34

info@ingridvreijsen.nl

Let's get social
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
Legal Stuff

© 2019-2020 Ingrid Vreijsen. Webdesign: Ingrid Vreijsen | Fotografie: Marleen Fotografeert

Zoeken

Vier tips voor meer structuur in je bedrijf.


Elke week weer neem je jezelf voor om nu echt je taken goed te gaan verdelen. Je gaat klanten op vaste dagen plannen en te zorgen voor een pico bello indeling van de week. Je neemt jezelf voor om op vaste momenten aan je social media te gaan werken en elke week keurig je administratie bij te houden. In je hoofd heb je een masterplan ontwikkeld, tot de eerste klant belt met het verzoek om een afspraak te verzetten. Je kijkt in je agenda. Shit, eigenlijk zit het vol. “Nee” verkopen doe je niet aan. Die administratie is niet zoveel, dus je maakt een nieuwe afspraak met je klant in jouw administratie tijd. Dat kan best wel een keer.

Het moment dat je jezelf realiseert dat het eigenlijk niet kan. Is het moment dat jij je btw-aangifte moet doen en je blijkt hopeloos achter te liggen met je administratie. Die tijd is namelijk opgegaan aan klanten. Je weet namelijk net zo goed als ik hoe dat gaat. Waar één afspraak past, passen er zeker ook twee. Zo slipt langzaam alle tijd die je gepland had om aan je bedrijf te werken vol met tijd in je bedrijf.

Werken aan je bedrijf is belangrijk. Veel ondernemers onderschatten de kracht van werken in je bedrijf. De uren die je besteed aan marketing, studie en administratie leveren niet direct geld op. Daarom vinden veel ondernemers deze uren minder belangrijk. Ik ben juist van mening dat dit hele belangrijke uren zijn. Door deze taken goed en regelmatig uit te voeren creëer je rust. Rust in jouw hoofd, rust in je werk. Hierdoor kun je veel beter werken in je bedrijf. Je kunt, met de rust in je hoofd, veel beter functioneren. En dat zie je terug in jouw werkresultaten. In mijn geval kan ik stellen dat ik efficiënter en productiever ben als ik mijn vast taken per week af heb en onder controle.

Ik deel hieronder mijn vier beste tips met je. Zodat ook jij efficiënter en productiever de werkweek kan doorkomen.


1. Communiceer je werktijden. Maak duidelijk aan de buitenwereld welke dagen en tijden je bereikbaar bent. Kies voor jezelf de dagen waarop je in je bedrijf werkt. Die dagen zijn voor klanten. Als je dit duidelijk communiceert met je klanten ga je zien dat dit heel makkelijk gaat. Vergelijk het met openingstijden van een winkel. Iedereen weet dat de gemiddelde supermarkt van 8.00 tot 20.00 open is. Handig hierbij is om je werkdagen onderaan je e-mailhandtekening te zetten, op je website en op je social media. Als mensen geen reactie van je ontvangen zullen ze gaan zoeken en komen ze de “openingstijden” vanzelf tegen.

2.Plan vaste momenten in de week voor vaste taken zoals administratie en social media. Neem per week voldoende tijd om je administratie op orde te brengen. Niets geeft zoveel onrust als herinneringen in je mailbox. Of stress om klanten die je niet betalen. Zorg ervoor dat je wekelijks een check doet van je administratie. Dit geeft je gelijk een inzicht hoe je er financieel voor staat. Ga wekelijks ook zitten voor je social media. Wat wil je gaan vertellen? Schrijf je posts en zoek hierbij beeldmateriaal. Social media kan een enorme druk geven. Vaak hoor ik dat ondernemers ’s avonds op de bank zitten en dan volledig in paniek schieten, omdat ze die dag nog niets gepost hebben. Deze stress voorkom je door wekelijks één moment te pakken om je social media post te schrijven en beelden erbij te zoeken.


3. Maak gebruik van een planner

Alles proberen te onthouden is echt een no-go! Er zijn duizenden planners en agenda’s te koop die zorgen dat jouw hoofd leeg kan blijven en je beste ideeën bewaard blijven. Zaken uitschrijven geeft ook inzichten. Je ziet letterlijk wat er in je hoofd zit, hierdoor kun je beter structureren en indelen.

Ik maak zelf gebruik van mijn eigen jaarplanner en van de afsprakenagenda van de hobbit. Op mijn eigen planner schrijf ik mijn missie, maanddoelen en concrete actie punten. Vervolgens werk ik deze stappen uit in mijn afspraakagenda. Zo maak ik van een groot plan, kleine makkelijk te nemen stappen. Dit heeft als voordeel dat ik altijd werk met mijn grote missie in mijn hoofd. En doordat deze opgeknipt is in kleine stappen voelt elke stap haalbaar. Dit geeft vertrouwen in mijn missie waardoor ik nog gedrevener word mijn doelen te gaan halen.



4. Neem je rust.

Je vrije avond is je vrije avond. Geef die niet op voor klanten of andere werkgerelateerde zaken. Ik heb dit jaren wel gedaan. Ik dacht echt dat ik failliet ging als ik zei dat ik volgende week pas tijd had. Dat ik mezelf hierdoor recht op de afgrond af stuurde, had ik niet door. Een aantal keren stond ik op het randje van dat ravijn te kijken. Ik ben nooit gevallen, en ik hoop oprecht dat jij ook nooit gaat vallen. Als zelfstandige maak je vaak meer uren als in loondienst. En dat is ok, je hebt een missie en een passie die je leeft. Je werk is vaak ook leuk, en je bent gedreven. Pas alleen op dat het niet boven je hoofd groeit. Plan je rustmomenten. Zet gewoon die streep in je agenda en laat de boel de boel. Je kunt dan de volgende dag weer met frisse moed je werk hervatten.


De laatste tip om deze blog mee af te sluiten is goed is goed. Probeer niet gelijk te streven naar perfectie. Je hoeft niet ineens een volledig perfecte werkstructuur te hebben. Je mag hierin groeien. Neem kleine stapjes. Forceer jezelf niet, maar daag jezelf wel uit. En leer van de momenten waarop je planning ronduit ruk was en je volledig gestrest rondloopt. Straf jezelf niet, geef jezelf de ruimte voor verbetering. Vraag ook gerust hulp als je ergens vast loopt. Ik kijk graag met je mee om een stukje rust en structuur te creëren voor je.