Contact

Ingrid Vreijsen

Pastoor Gillisstraat 145A

5121 CD Rijen

06 -34 78 65 34

info@ingridvreijsen.nl

Let's get social
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
Legal Stuff

© 2019-2020 Ingrid Vreijsen. Webdesign: Ingrid Vreijsen | Fotografie: Marleen Fotografeert

Zoeken

Visuele communicatie: vertel het verhaal van jouw bedrijf


Waar een schrijver gebruikt maakt van woorden voor zijn verhaal, vertel ik als designer een verhaal met beelden, vormen en kleuren. Die visuele communicatie wordt ook wel beeldtaal of vormtaal genoemd. En hoe belangrijk die beeldtaal precies is, laat ik je in deze blog zien.


Met beelden en vormen vertel ik een verhaal. Soms dat van mijzelf, maar dat kan ook het verhaal van jouw bedrijf zijn. Met beeldtaal vertel ik jouw verhaal aan jouw klanten. Want beeldtaal is een taal die iedereen begrijpt. Beelden zijn namelijk niet afhankelijk van woorden. Iedereen kan beeldtaal ‘lezen’.


De kracht van visuele communicatie

Goede visuele communicatie versterkt de zichtbaarheid van je bedrijf. Daarnaast zorgen mooie beelden ervoor dat de boodschap van jouw bedrijf krachtiger wordt neergezet. En, niet onbelangrijk, dat de boodschap wordt neergezet zoals deze bedoeld is.

Verkeerde beeldtaal kan enorm verwarrend zijn voor jouw klant. Denk maar eens aan de verpakkingen van producten in de supermarkt. Je hebt tien soorten toiletpapier. De bekende A-merken hebben een luxueuze, zachte uitstraling, de goedkoopste rollen hebben een simpele, ruwe uitstraling. Bedenk je nu eens hoe dit papier voelt na een toiletbezoek… Juist… Zoals het eruit ziet. Dit is het perfecte voorbeeld van communicatie zonder woorden. Het werkt exact hetzelfde met bedrijfslogo’s, websites en fotografie. Een garagebedrijf met een bedrijfsfoto waarbij het personeel allemaal in vijfdelig kostuum in de smeerput staat, klopt niet. Dat zorgt voor storing in het hoofd van de klant. En dat is precies wat je wilt voorkomen. De beeldtaal die jij naar buiten toe brengt, moet kloppen met de realiteit en jouw persoonlijkheid.


What you see is what you get!

We leven momenteel in een tijd waarin visuele communicatie heel belangrijk is. Iedereen heeft het druk. Informatie is overal te vinden, zo goed dat er eigenlijk een overschot aan informatie is. Mensen scannen daarom het internet en blijven hangen bij informatie die hen triggert om verder te kijken. Het zal je niet vreemd in de oren klinken: meestal is het aantrekkelijk beeldmateriaal dat hen aanspoort om verder te klikken. Het is voor jou dus echt belangrijk jouw bedrijf visueel goed op de kaart te zetten.

Denk dus goed na over hoe jouw bedrijf visueel overkomt. Jij wilt het verhaal van jouw bedrijf vertellen. Jouw klanten moeten weten wie je bent en wat je doet door te kijken naar bijvoorbeeld jouw Instagram-feed. Een eerlijk en reëel beeld schetsen is waar het allemaal om draait. Juist omdat er zoveel informatie te vinden is, gaan (potentiële) klanten lekker rondneuzen voordat ze daadwerkelijk geld betalen voor een product of dienst. Zorg daarom dat jij altijd laat zien wat ze krijgen. What you see, is what you get!


Heb jij er nu beeld bij?

Heeft dit geschreven blog jou nu geïnspireerd om meer met beeldtaal te gaan doen? Ik stel mijn creatief brein graag tot jouw beschikking om mee te denken op gebied van visuele communicatie en om jouw verhaal en boodschap kracht bij te zetten. Als jij er nu beeld bij heb, dan drink ik graag een (virtuele) kop koffie met je om jouw plannen door te spreken. Dan heb je er namelijk meteen beeld bij. 😉